CO TO JEST MOODBOARD?

Decyzja o skorzystaniu z usług Architekta jest początkiem drogi do wymarzonych wnętrz! Jednak czasem pytania pojawiają się jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Zdecydowanie najczęstsze to: „który projekt wybrać? Niby wiem czego potrzebuję, ale jeszcze do końca nie wiem co będzie dla mnie najlepsze”.

Od razu na samym początku pojawia się tajemnicze słowo MOODBOARD. Nie dość, że po angielsku, to jeszcze napisali, że będą dwie sztuki!

Moodboard to zlepek dwóch słów: mood i board, nie trzeba być poliglotą żeby je kojarzyć. Jeśli jednak nic nam nie mówią to pozostaje stary dobry translator. Podpowiada on (i słusznie!), że jest to dosłownie tablica nastrojów. My natomiast lubimy mówić na moodboardy: „kolaże inspiracji”.

W tym artykule przybliżymy Wam czym jest moodboard. Jak go tworzymy oraz w jaki sposób jest on pomocny przy komunikacji z Inwestorem.

Moodboard w architekturze wnętrz i projektowaniu wnętrz.
Moodboard w trakcie tworzenia.

Moodboard jako język obrazkowy

W naszej pracy moodboardy traktujemy jako: porozumiewanie się językiem obrazkowym – czyli takim, który na pewno każdy zrozumie. W praktyce to po prostu kolaż ze zdjęć realizacji projektów wnętrz, ciekawych rozwiązań materiałowych, detali architektonicznych oraz gotowych produktów, jakie oferują sklepy w zasięgu naszej głowy (i budżetu). Tak – istotną tu informacją jest to, że w moodboardy nie wstawiamy rzeczy z niedostępnych, bądź poza zasięgiem. No chyba, że my wiemy, gdzie je możemy kupić, a Inwestora będzie na nie stać.

Moodboard staje się językiem komunikacji. Dzięki niemu inwestor może jasno wskazać architektowi jakie rozwiązania mu odpowiadają, a jakie są nie do przyjęcia. 

Jak powstaje moodboard?

W takim razie na jakiej zasadzie powstają moodboardy? Czy jest to zlepek przypadkowych zdjęć z internetu, tego co się akurat Pani Architekt wpadło w oko? Absolutnie NIE

Moodboardy powstają  w oparciu o rozmowy z Inwestorami oraz uzupełnioną przez nich ankietę preferencji

Przygotowana przez nas ankieta na początki brzmi i zapowiada się strasznie – 8 stron dociekliwych pytań. Jednak już na pierwszej stronie okazuje się, że pytania są łatwe i przyjemne, a że dociekliwe – to na plus (często sami nie pomyślimy o danym aspekcie!). W końcu warto przemyśleć na ile osób chcemy stół w jadalni, czy ma on się rozkładać, czy przewidujemy nocowania gości oraz jakie kolory mają się nie pojawić we wnętrzach.

Wszystkie te szczegółowe pytania pomagają nam dopasować idealnie moodboardy do potrzeb i gustu Inwestorów. Stąd zawsze nasze tablice są strzałem w dziesiątkę!

Moodboard w architekturze wnętrz i projektowaniu wnętrz.
Moodboard w trakcie tworzenia.

Dlaczego moodboardy są dwa?

Standardowo w projektach oferujemy dwa moodboardy. Dlaczego aż dwa, czy jeden nie wystarczy?

W projektowaniu wnętrz nic nie jest „zero-jedynkowe”. To, że Iwestorzy w ankiecie zaznaczyli takie, a nie inne opcje nie daje tylko jednego, jedynego właściwego rozwiązania na projekt wnętrz.

Mnogość dostępnych rozwiązań materiałowych, budowlanych i bardzo szerokie oferty producentów wyposażenia wnętrz pozwalają na stworzenie (co najmniej) dwóch wersji moodboardów idealnie wpisujących się w inwestorskie gusta.

A ponieważ kolaże tworzymy sami, możemy zaproponować dwie różne, ale obie zgodne z  preferencjami propozycje.

Moodboard w architekturze wnętrz i projektowaniu wnętrz.
Moodboard w trakcie tworzenia.

Czy moodboard jest niezbędny?

Na ten moment w naszej ocenie tak. Nie znaleźliśmy lepszej, szybszej i prostszej drogi na tak dokładne porozumienie się z Inwestorami odnośnie przyszłego projektu. Dogadanie jak mają wyglądać wnętrza na pierwszym etapie prac projektowych pozwala zminimalizować liczbę wprowadzanych zmian na dalszych zaawansowanych etapach projektowania (np. przy konsultacji widoków z modelu 3d). 

Nie jest tajemnicą, że w ankiecie pytamy o budżet. W procesie projektowania budżet w ogóle nie powinien być tajemnicą, a raczej powinien być głośno zadeklarowany na samym początku!

To pozwala nam użyć w kolażu elementów, na które rzeczywiście możemy potem sobie pozwolić.

Nie jest sztuką przeładować moodboardy bardzo drogimi, luksusowymi rzeczami, wykraczającymi poza budżet projektu. A tym łatwo wprowadzić klienta w błąd, jak może wyglądać jaego przyszłe wnętrze, po czym powiedzieć „ups, nie stać na to Państwa, więc robimy coś innego”.

W jakiej formie jest moodboard?

Moodboardów nie tworzą tylko architekci. Wszędzie, gdzie potrzeba jasno określić styl, wygląd i charakter jakiegoś przedsięwzięcia są przydatne takie kolaże. Dlatego ile potrzeb tyle odpowiedzi na pytanie „w jakiej formie jest moodboard”. 

Nasze moodboardy, w projekcie koncepcyjnym, to kolaże, które otrzymujecie w pliku pdf razem z propozycjami układów funkcjonalnych. Mają format A3 po to, żeby po wydrukowaniu zachowały czytelność. W naszej ocenie wersja online – przesyłana mailowo czy poprzez facebooka pozwala najlepiej odczytać wszystkie elementy kolażu. Możemy je dowolnie przybliżać, powiększać, przesuwać, czy oglądać na telefonie przed zaśnięciem… 🙂

Oczywiście w architekturze wnętrz tworzy się też kolaże „na żywo” – poprzez zestawienie próbek materiałów: płytki, deski, tkaniny czy koloru na wzorniku NCS. Taki żywy moodboard pozwala zdecydować ostatecznie czy wszystkie wybrane materiały razem będą tworzyć spójną całość i dadzą oczekiwany efekt. Ten moodboard jest zdecydowanie bardziej przyjemny „w dotyku” 🙂 jednak należy pamiętać, że bez dobrego dogadania się na samym początku między Architektem i Inwestorem, ten etap może nigdy nie nadejść lub być bardzo późno!

żywy moodboard materiały wykończeniowe wnętrz
Moodboard z próbek materiałów wykończeniowych.

Komunikacja to podstawa!

Podsumowując. Moodboard służy przede wszystkim do komunikacji między Inwestorem, a Architektem. W przejrzysty, obrazkowy sposób przedstawia on różne rozwiązania i palety kolorystyczne. To nad nim toczy się dyskusja, celem której jest obranie kierunku, w którym idzie projekt. 

Kończąc chcemy podkreślić, że idealnie dopasowane wnętrze może powstać tylko, gdy strony rozumieją się nawzajem i gdy jasno prezentują swoje myśli. Komunikacja to podstawa!

Autorem tekstu jest:

ZOSTAW KOMENTARZ!

Studio M kwadrat Magdalena Rybak 2018-2019 /// WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE